Hradecká výtvarná konzervatoř 2025–2027 1. ročník
Otevíráme první ročník unikátní Hradecké výtvarné konzervatoře!
Termín
4. říjen 2025 – 19. červen 2027
soboty od 10.hod. do 18.hod. – přibližně jednou za šest týdnů
Místo konání
Centrum uměleckých aktivit
Tomkova 139/22
Hradec Králové
Výtvarný ateliér – 1. patro
Lektor
MgA. Jan Pražan
Počet účastníků
10
Cena
19.000,- Kč
Za celé dvouleté studium (platbu je možné rozdělit do dvou splátek)
Hradecká výtvarná konzervatoř nabízí dvouletý program kresby, malby a grafiky, který probíhá formou sobotních celodenních seminářů zhruba jednou za šest týdnů. Účastníci poznají tradiční i experimentální techniky a pod vedením odborníků (vedoucí lektor Jan Pražan) rozvinou a prohloubí své výtvarné dovednosti.
Anotace
Koncept výtvarné konzervatoře je založen na individuálním přístupu ke každému účastníkovi a zároveň na skupinové práci. Cílem je vytvořit malý ateliér, ve kterém se účastníci budou zabývat uměním, především kresbou, malbou a grafikou.
V průběhu školního roku 2026 a prvního pololetí 2027 se účastníci postupně seznámí se základními přístupy výtvarné tvorby. Program obsáhne různé techniky kresby, akvarelu, malby temperou či akrylem, malby olejem až po grafické techniky linorytu, monotypu a experimentální grafiky. Výuka bude probíhat postupně od základních technik (např. kresba uhlem) až po techniky pokročilejší (např. malba olejem). Obsahově se zaměří na tradiční náměty malířství – zátiší, portrét či krajinomalbu. Součástí programu bude také otevřenost experimentům a přesahům malířské tvorby, jak v rovině myšlenkové, tak v praktické formě. Plánována je například malba muralu, malby na zeď či projektový den s abstraktní malbou.
Do ateliérové práce bude zahrnuta i konzultace osobních přístupů účastníků, diskuze nad vytvořenými obrazy i domácími pracemi. Nedílnou součástí bude také teoretická linka – ukotvení praxe v kontextu dějin umění a uvažování o výtvarné tvorbě jako médiu komunikace a osobního sdělení.
Cílem konzervatoře je obohatit a posunout možnosti výtvarného vyjadřování každého účastníka, rozvinout jeho kvality jak po stránce technické, tak po stránce teoretické a znalostní a obohatit způsoby uvažování o malířství.
Tvorba bude probíhat jak v zázemí ateliéru Centra uměleckých aktivit, tak i venku, ve volné přírodě, formou sobotních celodenní seminářů zhruba jednou za šest týdnů.
Předpokládá se, že se výuky zúčastní přibližně dva experti na vybranou oblast tvorby, kteří povedou svůj projektový den. Materiál a výtvarné nástroje budou zajištěny.
Obsah
Struktura jednotlivých bloků:
- praktická část /cca 4h/
- reflexe, teorie, dějiny umění, diskuze /cca 2h/
- plus reflexe domácích prací v každém bloku
1.
- vidění, pozorování, zaměření, poměry, rozvržení na prostor papíru, základní příprava před tvorbou
- kresba – čára, stopa, přítlak, dynamika, tužka, uhel,
- základní skica, nahození tvaru, jednoduchá kresba zátiší
- barvy a jejich působení
- barevné vztahy
2.
- kresba zátiší – ovoce, předměty, lebka, tužka, uhel, guma
- uhlová rezerva, modelace objektů, perspektiva
- jednoduchá skica akvarel, vodové barvy
- voda a barva, smejvák, zachycení struktur, asociace, vytažení z abstraktních ploch, působení stínu na barevné plochy, komplementární barvy, modelace
3.
- malba – barvy, chromatický kruh, teorie barev, emocionální působení barev, malba zátiší, tempera, malba ala prima, příprava námětu na další setkání, příprava plátna podkladu, šeps, na lazurní malbu (olej)
4.
- kresba ruky, nohy, obličeje, model, sádrový odlitek, figurant
- modelace, lidského těla, anatomické zákonitosti, světlo x stín
- uhel, pastel
5.
- kresba a skica v přírodě, kresba stromu, krajiny, krajinné plány
- kresba květů, barevný pastel, prašný i voskový, rozdíl v působení
- teorie barev, haptická kresba, práce v přírodě, pálení uhlů, netradiční přístupy ke kresbě, kouřomalba, pokud se nestihne, kresba barevnými pastely květy
6.
- akvarel, pravidla, technologie, příroda, město, perspektiva, veduty
- krajinné plány, změna barevnosti, úběžníky (externista)do následujícího bloku (externista)
7.
- kresba figury, úhel, tužka, figurant, velký formát, 5 minutové pohybovky skicy, štětcová kresba tuší
- experimentální kresba či malba na téma vnímání vlastního těla a místa ve světě
8.
- krajinomalba – práce v plenéru, vnímání místa, rozšíření smyslové zkušenosti, krajinné plány, zásady krajinomalby, temperová malba, olej a la prima
9.
- tuš, kaligrafie, východní umění a jeho odlišné strategie zobrazování, gesto, tvorba vlastní tuše z vypálených uhlů, přírodnin, lavírovaná tuš, zobrazení předmětu, znak, písmo, kaligrafické písmo
10.
- malba olejem – portrétu, figury, olejová malba, základy vrstvení barev, lazúrní malby na plátně (návštěva externisty)
11.
- grafika – linoryt, jednobarevný, experimentální tisk tetrapak, frotáž
- námět z literárního díla, pravidla ilustrace
- druhy grafiky, tisk z výšky, z hloubky
12.
- vícebarevná grafika, zpracování vlastního doneseného motivu
- velkoformátový monotyp – umakart (2,5 x 1m)
13.
- abstraktní malba, strukturální malba, různé druhy materiálů, přírodniny, informel, koláž, experiment
14.
- mural, malba zdi, malba barvami, sprejem, šablony, site specific, práce s veřejným prostorem
Termíny
- 4. 10. 2025
- 22. 11. 2025
- 10. 1. 2026
- 28. 2. 2026
- 11. 4. 2026
- 23. 5. 2026
- 12. 9. 2026
- 24. 10. 2026
- 5. 12. 2026
- 23. 1. 2027
- 20. 3. 2027
- 24. 4. 2027
- 29. 5. 2027
- 19. 6. 2027
Lektor
MgA. Jan Pražan
– malíř a grafik
Vystudoval Fakultu výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně v Brně v ateliéru malby prof. Martina Mainera. Účastnil se malířských stáží v Indii a Španělsku.
Tvorba je pro něj celoživotní poznávací proces okolního i vnitřního světa.
Obsahově se dlouhodobě zabývá tématy spojenými s vnímaním přírodního, materiálního, a duchovního světa, na blízké i vzdálené úrovni. Vztahuje se tak ke svému okolí, oblíbeným místům v krajině, zahradě, svým blízkým, ale i k větším celkům kosmologického rázu.
Podporující a uzdravující kvality tvořivosti současně s pobytem v přírodě studuje ve výcviku ekoarteterapie v Institutu Ekoart pod vedením Jany Merhautové, nyní je ve čtvrtém ročníku.
Získané znalosti a dovednosti se již několik let snaží předávat převážně v rámci školních kolektivů, formou výtvarných setkání, či kreativního učení. Umění a tvorba je pro něj v rámci školní výuky velmi podporující a funkční způsob, jak zážitkovou formou vstřebat učivo, ladit vztahy v kolektivu nebo zrelaxovat a prohloubit vlastní sebedůvěru každého žáka.
Pravidelně vystavuje – na svém kontě má dvacet pět samostatných výstav v Drážďanech, Praze, Brně, Hradci Králové, Třebíči, Přerově, Jihlavě a dalších českých městech.
Jeho díla jsou zastoupeny jak v soukromých, tak i ve veřejných sbírkách.
Kontakt
Mgr. Jaroslav Souček
umělecké vzdělávání
tel.: +420 603 800 249
vzdelavani@cuahk.cz