Celoroční systematický kurz Kreativní učitelství (2025 / 2026)

- Kapacita: 14 pedagogů a vychovatelů (SŠ, VOŠ a konzervatoře)
- 6 x 8 hodin, 1 x 6 hodin
- KURZ JE ZDARMA a probíhá na adrese Centra uměleckých aktivit v čase od 9–17:00
- Celoroční systematický kurz vedou zkušení lektoři
Celoroční vzdělávací kurz je určený pro pedagogy, kteří chtějí zapojit kreativní výukové metody do své praxe a rozvíjet spolupráci s umělci napříč obory.. Během workshopů si účastníci mohou osvojit a prohloubit kreativní kompetence a dovednosti, rozvíjet kreativní myšlení a návyky mysli, věnovat se participativnímu a designovému procesu ve výuce, získat inspiraci, jak studenty podporovat v kritickém myšlení. Kurz vyvrcholí Inspirativním dnem, kdy si pedagogové připraví vzorové hodiny s využitím nově nabytých kompetencí a dovedností. Kurz je vedený zážitkovým způsobem a inspiruje se širokou škálou kreativních profesí.
Obsah stránky
Program workshopů
- 17. 10. 2025 – Kreativní učitelství: nástroj pro změnu
- 13. 11. 2025 – Působení řeči v komunikaci s posluchačem
- 5. 12. 2025 – Výchovná dramatika v lavicích
- 14. 1. 2026 – Improvizační techniky pro lepší klima ve třídě
- 10. 2. 2026 – Artefiletika a ekoarteterapie jako nástroj sebepoznání
- 12. 3. 2026 – Reflexe a evaluace v kreativním učitelství
- 27. 3. 2026 – Osvětový den pro učitele
Podrobný program
1. Kreativní učitelství: jak kreativita, kreativní kompetence a návyky mysli mohou přinést změnu do školního prostředí.
Lektor/ka: TBA
Workshop zaměřený na praktické získávání a ověřování principů kreativního učení (kreativní návyky myšlení, vysoce funkční prostředí k učení) nabízí jedinečnou příležitost prozkoumat, jak kreativní vzdělávání může podpořit inovativní přístupy ve výuce.
Prostřednictvím praktických aktivit a jejich reflexí se budeme zamýšlet nad uchopením kreativního vzdělávání jako nástroje holistického rozvoje. Důraz bude kladen na inspiraci, kterou přináší umění, kultura a kreativita do vzdělávání a rozvíjení praktických smysluplných metod kreativního učení přinášející změnu do školního prostředí. Učitelé a vychovatelé získají praktické dovednosti, které jim pomohou zvýšit participaci, motivaci a angažovanost žáků.
Workshop rovněž nabídne prostor pro sdílení zkušeností a diskuzi nad možnostmi, jak kreativní vzdělávání systematicky implementovat ve školním prostředí.
2. Působení řeči v komunikaci s posluchačem
Lektor/ka: TBA
Workshop se zaměřuje na působení řeči v komunikaci s posluchačem a na vnímání komunikace jako dvousměrného procesu, v němž má zásadní roli nejen mluvení, ale také aktivní poslouchání a naslouchání. Účastníci si prakticky vyzkoušejí práci s verbální i neverbální složkou projevu, empatií a schopností napojení na komunikačního partnera. Pozornost bude věnována také energii a dynamice mluvního projevu – jak zprostředkovat text tak, aby byl pro posluchače poutavý, a jak využívat vnitřní představy, podprahové signály a nevědomé kódy. Součástí workshopu bude technika tvorby hlasu a artikulace – zejména uvolnění čelisti a kořene jazyka jako klíčové podmínky srozumitelné výslovnosti, a to v souvislosti s tělesnou posturou. Zabývat se budeme rezonancí hlasu v prostoru, nastavením optimální hlasitosti s ohledem na akustické podmínky a vědomou práci s dechem. Důraz bude kladen i na tělovou oporu jako prostředek pro zesílení a stabilizaci hlasu. Účastníci si prakticky vyzkoušejí rozdíl mezi „vyprávěním“ a „jednáním textem“, stejně jako práci s monologem a dialogem – včetně kontaktu s partnerem či publikem, využití očního kontaktu, plné pozornosti a vnímání protistrany. V průběhu workshopu budeme pracovat s různými typy textu formou praktických cvičení.
3. Výchovná dramatika v lavicích
Lektor/ka: TBA
Na praktickém semináři si na vlastní kůži prožijete, jak fungují metody a techniky dramatické výchovy a zjistíte, proč je vhodné je využívat ve výuce s žáky středních škol.
Po prožitém programu společně rozebereme jeho cíle, témata, obsah, pojmenujeme si jednotlivé metody a techniky, mezi které patří např. hra v roli, improvizace, živý obraz, ozvučené myšlenky, postava na zdi, reflexe. Vyzkouším i jiné jejich varianty, představíme si a prakticky ozkoušíme metody vedení a společně najdeme postup při vlastní přípravě vyučovací hodiny, či výukové lekce. Zároveň nabídneme další odborné zdroje pro další inspiraci.
Dramatická výchova plně napomáhá také kooperativnímu učení, při kterém je kladen důraz na komunikační a argumentační dovednosti, schopnost kriticky myslet, tolerovat a porozumět jiným názorům a postojům, respektovat své spolužáky, spolupracovat a být zodpovědný za práci v týmu. Aktivní účastí na programu, který využívá metody dramatické výchovy, se zlepšuje vnitřní klima třídy, žáci i učitel mají možnost se poznat z nových stránek a společně pracovat na řešení konkrétních problémů.
Zároveň budete mít přístup k odborným zdrojům pro další inspiraci.
4. Improvizační techniky pro lepší klima ve třídě
Lektor/ka: TBA
Improvizační hry nejsou jen pro divadelníky – mohou být skvělým nástrojem pro učitele, kteří chtějí obohatit svou výuku, zapojit studenty a podpořit pozitivní atmosféru ve třídě. Aplikovaná improvizace nabízí širokou škálu aktivit, které lze snadno upravit pro různé předměty i vzdělávací cíle. Pomáhá rozvíjet kreativitu, spontánnost a schopnost rychlého myšlení, zároveň ale posiluje spolupráci a vzájemný respekt mezi studenty. Protože improvizace je nekompetitivní, dává prostor všem – i těm, kteří se obvykle bojí mluvit nebo riskovat chybu. Vedlejším, ale cenným efektem jejího využití je také zlepšení vztahů ve třídě a větší zapojení studentů do výuky.
Na workshopu si ukážeme, jak improvizační hry přizpůsobit konkrétním výukovým potřebám a jak s jejich pomocí udělat z učení živý, interaktivní a zábavný proces.
5. Artefiletika a ekoarteterapie jako nástroj sebepoznání
Lektor/ka: TBA
V rámci celodenního workshopu budeme pracovat s náměty a technikami z artefiletiky i ekoarteterapie.
Výchozím partnerem sebezkušenostní praxe bude přírodní prostředí a výtvarná tvorba. Propojující nitkou bude téma čtyř přírodních živlů a jejich kvality v osobní i skupinové dynamice.
Cílem workshopu pak bude prostřednictvím výtvarné tvorby v přírodě, rozvíjet imaginaci a kreativitu, zapojit komplexní smyslovou zkušenost, objevit nebo prohloubit skrytý tvořivý potenciál, reflektovat aktuální environmentální témata. Jak individuálně, tak v komunikaci s kolektivem/skupinou.
Nedílnou součástí programu bude i důraz na wellbeing pedagogů
6. Reflexe a evaluace v kreativním učitelství
Lektor/ka: TBA
Během workshopu se budeme věnovat praktickým otázkám reflexe a evaluace, které tvoří zásadní část učebního procesu. Seznámíme se s významem a strukturou reflexe a vyzkoušíme si konkrétní metody, včetně konkrétních příkladů dobré praxe.
7. Osvětový den
Lektorky: Mgr. Ilona Havlíčková a Mgr. Petra Kultová
Poslední otisk kurzu Kreativní učitelství
Naposledy se potkáme v prostoru sdílení, kde se z pokusů stávají zkušenosti a z cvičení praxe.
Vše, co jsme za rok načerpali – kreativní učitelství, stavění reflexe, dramatickou výchovu, improvizaci, artefiletiku – budeme moci využít pro vystavění unikátních aktivit zaměřených pro svou praxi. Skrze praktické ukázky, diskuze a společné zastavení nad uplynulým kurzem se zaměříme na to, jak kreativní metody proměnily náš přístup, atmosféru i zapojení studentů.
Den bude koncipován jako laboratoř. Všichni účastníci tak dostanou jedinečnou šanci ozkoušet si spolupráci při vymýšlení nových aktivit. Celoroční program zakončíme společným zamyšlením nad tím, jak kreativní učitelství systematicky ukotvit v každodenní školní praxi a jak podporovat kulturu otevřeného, tvořivého a reflektivního učení ve školním prostředí.
Lektoři
Mgr. Ilona Havlíčková
Dlouhodobě působí jako vysokoškolský pedagog a v posledních letech se také věnuje v Centru uměleckých aktivit koordinaci a konzultacím projektů kreativního učení na středních i základních školách Královéhradeckého kraje, připravuje vzdělávací kurzy pro pedagogy a podílí se na přípravě festivalu kreativity a kreativního učení KreatFest. Jejím cílem je, aby kreativní učení, které spočívá v propojení prožitkového učení a uměleckého myšlení se vzděláváním, přinášelo dětem nejen nové zkušenosti, ale pomáhalo jim objevovat silné stránky, posilovalo vnitřní motivaci a upevňovalo sociální vazby. Věří, že kreativita je pro člověka v dnešním přetechnizovaném světě klíčová a zaslouží si naši péči. Osobně si ověřila, jak metody kreativního učení mohou posílit sebevědomí, probudit uměleckou duši a rozvinout tvůrčí osobnost. Vede občasné výtvarné workshopy a workshopy kreativního učení.
Mgr. Petra Kultová
V Centru uměleckých aktivit připravuje a koordinuje projekty kreativního učení na základních a středních školách v Královéhradeckém kraji, podílí se na přípravě putovních Inkubátorů nebo festivalu kreativity a kreativního učení KreatFest. Usiluje o to, aby metody učení prožitkem a propojení uměleckého myšlení se vzděláváním pronikaly i na periferie kraje, kde dětem a mladým lidem pomáhají zlepšovat jejich sebepojetí a hrdost. Se světem umění a kreativity jde ruku v ruce po celu svou pracovní dráhu, ať už v roli překladatelky beletrie, editorky a moderátorky Českého rozhlasu Vltava nebo programové koordinátorky Broumova 2028, finalisty soutěže o titul Evropské hlavní město kultury. Žije v Broumově.
(Informace o dalších lektorech/lektorkách budou postupně doplňovány)
Registrace
Kontaktní osoby:
Mgr. Ilona Havlíčková
koordinátor kreativního učení
tel.: 731 418 857
e-mail: kreativniuceni@cuahk.cz
Mgr. Petra Kultová
konzultant kreativního učení
tel.: 607 672 786
e-mail: konzultantkreativity@cuahk.cz