O jednotlivých projektech
Obsah stránky
Vizuální výzvy aneb jak pracuje grafik
Projekt reaguje na poptávku paní učitelky rozvíjet vnitřní motivaci žáků v hodinách výtvarné výchovy a na zájem žáků rozšířit si znalosti v oblasti 3D grafiky. Témata projektu byla vybrána s ohledem na úvodní dotazník, kde byli žáci dotazováni na jejich touhy a potřeby v oblasti výtvarné výchovy. Umělkyně dále přibližuje žákům nová média v současném umění a rozvíjí jejich počítačovou i mediální gramotnost. Žáky čeká fotomontáž s důrazem na „fake news“, umění „glitch artu“, seznámení s programem blender pro tvorbu 3D grafiky, experimentální font, animace s modelínou a mnohé další. Setkávání probíhá v čtrnáctitýdenních intervalech, vždy na 2 hodiny týdně.
Spolupracují
Vedoucí lektorka a umělkyně Veronika Peldová.
Zapojená škola: ZŠ a MŠ Štefcova, Hradec Králové
Paní učitelka: Lucie Peterová
Třídy: 7.B, 7.C
Architektem na zkoušku
Děti si vyzkouší práci architekta na dvou projektech. Nejprve se zabývají návrhem vlastního pokojíčku. Vyzkouší si měření, nákres v měřítku, dozví se, co je půdorys a pohled na stěnu. V rámci návrhu použijí i skici v perspektivě, vše zakončené vlastnoruční výrobou reálného modelu svých pokojů. Budou pracovat s programem na návrh interiérů. Poté je čeká návrh projektu úpravy interiéru školního prostředí dle vlastního výběru a projektový den velkoformátové malby na chodník v areálu školy. Cílem je zvýšit vnitřní motivaci a zájem o předmět s přesahem využití praktických informací v reálném životě, posílit wellbeing a sociální vazby ve třídě. Setkávání probíhají v týdenních intervalech po 2 hodinách.
Spolupracují
Vedoucí lektorka a umělkyně: Iva Tušlová.
Zapojená škola: ZŠ a MŠ Štefcova, Hradec Králové
Paní učitelka: Lucie Peterová
Třída: 6.A
Pověsti všemi smysly
V projektu pracujeme na starých českých pověstech, které jsou i ročním tématem třídy třeťáků. Děti si vyzkouší práci loutkáře a věnují se vytvoření deskové hry, kterou si zahrají s ostatními dětmi, rodiči či učiteli. Tematicky se budou držet českých pověstí. Nepracují se dřevem, ale s materiály vhodnějšími věku třeťáků. Setkávání probíhají v projektových dnech kvůli velké potřebě propojovat více předmětů dohromady.
Spolupracují
Vedoucí lektor a umělec Jiří Bareš.
Zapojená škola: Církevní základní škola, Hradec Králové
Paní učitelka: Květoslava Hožová
Třída: 3.A
Poznáváme královský Hradec
Druháci zpracovávají projekt o starém Hradci. Představí se v něm všechny děti ze třídy, každý trochu jinak, každý dle své libosti. Ve filmu se objeví spousta postaviček – plyšoví i neplyšoví kamarádi – lvíčci, tygříci, andělíčci… V plánu je vyrobit větší film formou koláže – aby děti hravou formou poznaly staré město a cestu do své školy. Děti objevují filmařské řemeslo i triky, samy natáčí na tablety, zkoumají známá místa, tajemná zákoutí, všímají si více svého okolí ale i drobných detailů. S umělcem se druháci a paní učitelka potkávají v projektových dnech i menších dvouhodinových setkáváních, na kterých objevují a zkouší filmařskou práci.
Spolupracují
Vedoucí lektor a umělec: Tereza Štěpánková.
Zapojená škola: Církevní základní škola, Hradec Králové
Paní učitelka: Helena Nerudová
Třída: 2.A
My, hrdinové stříbrného plátna
Dvě třídy deváťáků, dvě party mladých lidí, kteří tráví závěrečný rok na základní škole a chtějí spolu naposledy zažít něco výjimečného. Jejich vnitřní světy často ukrývají mnohem víc, než jsou schopni sami vyjádřit slovy. Proto jim pomáháme odhodit stud a otevíráme šanci zazářit na stříbrném plátně. Pod vedením umělce se inspirujeme oblíbenými filmy studentů a společně přetváříme scénáře, vyrábíme si loutky, rekvizity a kostýmy, abychom vytvořili dva animované filmy – každý jinou technikou, která co nejlépe odráží temperament a kreativitu třídy. Postupně se měníme v hrdiny fantazijních světů a poznáváme animátorské řemeslo během hodin estetické výchovy a projektových dní.
Spolupracují
Vedoucí umělec a lektor: Tomáš Jajčík
Zapojená škola: ZŠ pro žáky s narušenou komunikační schopností, Hradec Králové
Paní učitelky: Aneta Dohnalová, Iva Purmová
Josefovem od středověku po císaře pána
V pevnostním městě Josefově je historie vepsána doslova do každého kamene. Pro třídu čtvrťáků, z nichž část pochází z Ukrajiny, zůstává zatím mnohé z josefovské historie neobjeveno. Společně s lektorkou se proto vydávají do ulic, nahlížejí do dvorků a noří se do útrob bastionů, aby se seznámili nejen s jejich minulostí, ale i druhým životem prostor, které dnes zaplňují umělci, historici či muzejníci. Jednotlivá projektová setkání propojuje postupný nácvik a zdramatizování josefovské pověsti o jahelníku. Děti se postupně připravují na své role a tmelí při tom kamarádské vztahy mezi sebou. Součástí setkávání jsou také tvořivé dílny, které rozvíjejí dětskou fantazii a kreativitu. Jednou z nich byla i modrotisková dílna v Bastionu IV, kde se čtvrťáci seznámili s nejstarším způsobem potiskování lněného a bavlněného plátna. Pod vedením mistra řemesla a formíře pana Milana Bartoše za použití tiskařských forem, šikovných rukou a fantazie dětí vzniklo originálně potištěné plátno k výrobě kostýmů a kulis. Starobylou techniku potisku zahalenou do závoje tajemna si tak všichni mohli vyzkoušet na vlastní kůži a zároveň zažít i radost z úspěchu.
Spolupracují
Vedoucí umělkyně a lektorka: Ilona Honzerová
Zapojená škola: ZŠ Jaroměř – Josefov
Paní učitelky: Irena Krátká a Stanislava Břeská
Třída 4.B
Dějepis a výtvarná výchova je přímo skvělá kombinace pro kreativní učení. Sedmáci v letošním roce probírají v dějepise středověk, a protože se ukázalo, že jejich silnou stránkou je nespoutaná fantazie a zájem o hrdinské příběhy, vytvářejí pod vedením umělců animovaný film se středověkými motivy. Sami si vymysleli své hlavní postavy, vytvořili scénář, stejně tak loutky a kulisy. Pod rukama se jim rodí příběh, které vystihuje je samotné i místo, kde žijí. Krok po kroku během projektových dní objevují animátorské řemeslo a učí se spolupracovat jako tým.
Spolupracují
Umělci a lektoři: Anna Kopecká a Vojtěch Dolana
Zapojená škola: ZŠ Jaroměř – Josefov
Paní učitelka: Tereza Martinová
Třída 7.A
Popletové a Kouzelný karavan
Dvě třídy čtvrťáků se vydaly odhalovat dobrodružství skrytá za texty svých oblíbených knih. Z textů, které si děti donesly, vznikají pod vedením umělkyně dvě pásma scénických četní, recitací a drobných divadelních etud, do nichž se obtiskává jedinečná individualita každého dítěte i kolektivní atmosféra třídy. Jednotlivé výstupy včetně autorského hudebního doprovodu vznikají tak, aby každé z dětí mohlo nechat vyniknout svůj talent a rozvíjet vlastní nápady. Děti se tak během série projektových dní seznamují zcela novým způsobem s texty a prožívají je do hloubky, jakou jim běžná výuka neumožňuje.
Spolupracují
Vedoucí umělkyně a lektorka Emilie Zámečníková
Škola: Základní škola Police nad Metují
Paní učitelky: Andrea Kolářová a Tereza Šturmová
V botách poutníka po mapě světa
Existuje něco jako typický Američan? Jak můžeme ovlivnit vnímání jídla hudbou a co všechno utváří naši identitu? Sedmáci se v hodinách zeměpisu postupně seznamují s různými regiony světa a pod vedením umělkyně a lektorky Heidi Hornáčkové poznávají všemi smysly kulturní a geografická specifika jednotlivých zemí. V propojení s angličtinou pronikají za zažité stereotypy o lidech jiné národnosti a učí se přijímat jinakost. Postupné poznávání odlišných životních osudů a perspektiv v nich zároveň prohlubuje vzájemný respekt a smysl pro spolupráci.
Spolupracují
Vedoucí umělkyně a lektorka Heidi Hornáčková
Škola: ZŠ Hradební, Broumov
Paní učitelka: Dana Frömmelová